Efter lige dele knofedt og forhandlingsteknik, har vi endelig fået disse modelmotorer tilgængelige i Danmark og har således indledt et samarbejde med Teching. Virkomheden designer bl.a. flotte æstetisk model-motorer og udvikler løbende nye motor-byggesæt. Formålet med modellerne er give en god indsigt i hvorledes en motor fungerer, samtidigt med at man får en super flot model efterfølgende til udstilling i stuen, værkstedet eller hvor du får lov til at stille modellen derhjemme. Modellen er meget realistisk, da delene er lavet af massivt metal. Der er noget specielt tilfredsstillende ved at samle en motor del for del og se det endelig resultat tilsidst. Derudover er motoren drevet af et batteri, der giver en flot visualisering af en motor i drift. Det er altid fascinerende at se en motor i bevægelse, så for vores eget vedkommende kan vi ikke lade være med at tænde motoren i ny og næ, som vi har stående på vores kontor.
Historien bag:
Den naturlige udvikling for Teching var at bygge en 8 cylinder version af deres populære 4 cylinder motor. V8’eren er naturligvis større og vildere men tjener samme formål, hvilket er at forstå teknikken og få en flot æstetisk model til udstilling. Historien bag den 4-cylinderede in-line motor går helt tilbage til 1894. Maybach og Paul Daimler færdiggjorde udviklingen og designet af den 4-cylinderet in-line motor, med en metalstøbt motorblok, der benyttede en karburator patent teknologi som Maybach havde opnået i i 1893. Motortypen blev dog først rigtig populær og kraftfuld da ingeniøren og motordesigneren Ernest Henry fik fingeren i den i 1912. Herefter blev motoropbygningen den mest dominerede indenfor motorsporten. Ernest, som var fra Schweiz, blev blandt andet kaldt for den mest brillante motordesigner verden endnu har set, grundet han var forud for sin tid rent teknologisk. Ernest Henry revolutionerede konceptet indenfor motordesign, ved at være den første der kombinerede to overliggende knastaksler og fire ventiler pr. cylinder. Med en motorstørrelse på 2,5 liter op til 7,6 liter vandt Ernest Henrys V motor et utal af motorløb og slog den populære fart verdensrekord i 1913 (170,94 km/t.) Kombinationen af to overliggende knastaksler og fire ventiler pr. cylinder har siden da været den grundlæggende motoropbygning for motorsporten, om end mere højteknologisk. Vores tid formel 1 biler kører desuden rundt med samme motoropbygning.
Fra år: 16+
Antal dele: 500+ stk.
Forventet byggetid: ca. 5-6 timer
Sværhedsgrad: Middel
Materiale: Aluminium og rustfrit stål (anodiseret)
Bruttovægt: 4,1 kg.
Model størrelse: 198 x 170 x 180 mm
Forpakningsstørrelse: 342 x 242 x 150 mm (Metal boks)
Batteri: Lithium Battery Capacity: 3.7V, 800mAh (medfølger) – Opladning: DC 5V, 2 timer til fuld opladning – 1,5 times operationel tid ved fuld opladning.
Lyd: Modellen har ikke en decideret motorlyd, men den elektriske motor kan svagt høres når motoren kører rundt.
Sættet består af: 500+ dele (inklusiv batteri), 1 tilhørende værktøj, 1 samleinstruktion på engelsk