Porsche 547 racermotoren anses stadig for at være unik i racerverdenen. Det tekniske mesterværk var en af årsagerne til de talrige Porsche-racing-sejre i legendariske køretøjer som 356 og 550 Spyder. Oplev motormesterværket Type 547 med denne pakke og byg en gennemsigtig funktionel model af den 4-cylindrede boxermotor på omkring fem timer.
Det medfølgende blad er en udvidet samlevejledningen samt en beskrivelse af historien bag Porsche 547 motoren. Bogen byder på sjælden og omfattende viden om Porsche, begyndelsen af racerløb hos sportsvognsproducenten fra Zuffenhausen og Porsche-motoren type 547. Læs, byg og forstå de tekniske sammenhænge og lær historien om udviklingen af denne motorsportslegende at kende. Med de detaljerede trin-for-trin instruktioner kan du bygge din egen Porsche 4-cylindrede boxermotor.
Historien bag:
Porsche 547 og Porsche 547/3 er naturligt aspirerede, flade fire boxer-racermotorer, designet af Porsche til Formel 1-racing; mellem 1960 og 1961. . Motoren blev blandt andet også brugt i Porsche 550 Spyder.
Porsche 550 var en racersportsvogn produceret af Porsche fra 1953 til 1956. På det tidspunkt blev der kun produceret 90 Porsche 550’ere, men den etablerede hurtigt dominans i 1,1- og 1,5-liters klasserne. Porsche 550 er en mellemmotorbil med en luftkølet firecylindret motor, der følger præcedensen for Porsche 356/1-prototypen fra 1948 designet af Ferry Porsche. Racerdesignet i midten af motoren blev videreudviklet med Porsches 718-model; dets fordele førte til, at det blev det dominerende design for racerbiler på topniveau i midten af 1960’erne. Motoren ydede omkring 110 hk og havde et moment på 121 NM.
(En Boxer motor er en flad motor, også kendt som en horisontalt modsat motor. Det er en stempelmotor, hvor cylindrene er placeret på hver side af en central krumtapaksel. En flad motor må ikke forveksles med den modsatte stempelmotor, hvor hver cylinder har to stempler, der deler et centralt forbrændingskammer).