Porsche 547 racermotoren anses stadig for at vรฆre unik i racerverdenen. Det tekniske mestervรฆrk var en af โโรฅrsagerne til de talrige Porsche-racing-sejre i legendariske kรธretรธjer som 356 og 550 Spyder. Oplev motormestervรฆrket Type 547 med denne pakke og byg en gennemsigtig funktionel model af den 4-cylindrede boxermotor pรฅ omkring fem timer.
Det medfรธlgende blad er en udvidet samlevejledningen samt en beskrivelse af historien bag Porsche 547 motoren. Bogen byder pรฅ sjรฆlden og omfattende viden om Porsche, begyndelsen af โโracerlรธb hos sportsvognsproducenten fra Zuffenhausen og Porsche-motoren type 547. Lรฆs, byg og forstรฅ de tekniske sammenhรฆnge og lรฆr historien om udviklingen af โโdenne motorsportslegende at kende. Med de detaljerede trin-for-trin instruktioner kan du bygge din egen Porsche 4-cylindrede boxermotor.
Historien bag:
Porsche 547 og Porsche 547/3 er naturligt aspirerede, flade fire boxer-racermotorer, designet af Porsche til Formel 1-racing; mellem 1960 og 1961. . Motoren blev blandt andet ogsรฅ brugt i Porsche 550 Spyder.
Porsche 550 var en racersportsvogn produceret af Porsche fra 1953 til 1956. Pรฅ det tidspunkt blev der kun produceret 90 Porsche 550โere, men den etablerede hurtigt dominans i 1,1- og 1,5-liters klasserne. Porsche 550 er en mellemmotorbil med en luftkรธlet firecylindret motor, der fรธlger prรฆcedensen for Porsche 356/1-prototypen fra 1948 designet af Ferry Porsche. Racerdesignet i midten af โโmotoren blev videreudviklet med Porsches 718-model; dets fordele fรธrte til, at det blev det dominerende design for racerbiler pรฅ topniveau i midten af โโ1960โerne. Motoren ydede omkring 110 hk og havde et moment pรฅ 121 NM.
(En Boxer motor er en flad motor, ogsรฅ kendt som en horisontalt modsat motor. Det er en stempelmotor, hvor cylindrene er placeret pรฅ hver side af en central krumtapaksel. En flad motor mรฅ ikke forveksles med den modsatte stempelmotor, hvor hver cylinder har to stempler, der deler et centralt forbrรฆndingskammer).