Koenigsegg – Jesko Scale model 1:18

Koenigsegg har fået lavet 999 unikke håndlavede Jesko modelbiler (opkaldt efter grundlæggeren) og kommer med stand og certifikat. Et fedt samleobjekt og en investering der kan blive penge værd.

Koenigsegg Jesko er en begrænset produktion mellemmotorsportsvogn. Bilen blev introduceret på biludstillingen i Genève 2019, og blev fuldstændig udsolgt på samme show. Bilen afløser Agera. Navnet Jesko er en hyldest til virksomhedens grundlæggers far, Jesko von Koenigsegg. Der er to varianter af bilen – “Absolut” (tophastighed) og “Attack” (banefokuseret).

Motor:
Motoren er en udvikling af den 5,0-liters dobbeltturboladede V8-motor, der bruges i Agera. Den har fire ventiler pr. cylinder hver med en boring og slaglængde på 92 mm × 95,25 mm (3,62 x 3,75 tommer) og et kompressionsforhold på 8,6:1. Motoren har en effekt på 955 kW (1.298 PS; 1.281 hk) ved 7800 o/min og et drejningsmoment på 1.000 N⋅m (738 lb⋅ft) ved 2700 til 6170 o/min på normal benzin og har en effekt på 1,952 kW (1,952 kW). PS; 1.603 hk) og 1.500 N⋅m (1.106 lb⋅ft) drejningsmoment ved 5.100 o/min på E85 biobrændstof

Produktion:

Produktionen af ​​Jesko vil være begrænset til 125 enheder, med 40-50 enheder, der produceres hvert år. Jesko vil blive tilbudt i enten en high-downforce Attack eller low-drag Absolut-konfiguration, med subtile forskelle mellem de to varianter. Attack-varianten, som vist på Geneve Motor Show 2019, er udstyret med det dobbelte for- og bageste ‘Triplex’-dæmpersystem og tilføjede aerodynamiske funktioner til banebrug. På grund af denne dobbelte affjedringsopsætning er det ikke muligt at opbevare Targa-taget foran på bilen, selvom dette er muligt i Absolut, da det ikke vil have et ‘Triplex’-dæmpersystem foran eller en luftdæmning foran. I juli 2021 afslørede Koenigsegg den første præ-serieproduktion Jesko og hævdede, at de første Jesko kundebiler var planlagt til levering i foråret 2022.