Koenigsegg Jesko er en begrænset produktion mellemmotorsportsvogn. Bilen blev introduceret på biludstillingen i Genève 2019, og blev fuldstændig udsolgt på samme show. Bilen afløser Agera. Navnet Jesko er en hyldest til virksomhedens grundlæggers far, Jesko von Koenigsegg. Der er to varianter af bilen – “Absolut” (tophastighed) og “Attack” (banefokuseret).
Motor:
Motoren er en udvikling af den 5,0-liters dobbeltturboladede V8-motor, der bruges i Agera. Den har fire ventiler pr. cylinder hver med en boring og slaglængde på 92 mm × 95,25 mm (3,62 x 3,75 tommer) og et kompressionsforhold på 8,6:1. Motoren har en effekt på 955 kW (1.298 PS; 1.281 hk) ved 7800 o/min og et drejningsmoment på 1.000 N⋅m (738 lb⋅ft) ved 2700 til 6170 o/min på normal benzin og har en effekt på 1,952 kW (1,952 kW). PS; 1.603 hk) og 1.500 N⋅m (1.106 lb⋅ft) drejningsmoment ved 5.100 o/min på E85 biobrændstof
Produktion:
Produktionen af Jesko vil være begrænset til 125 enheder, med 40-50 enheder, der produceres hvert år. Jesko vil blive tilbudt i enten en high-downforce Attack eller low-drag Absolut-konfiguration, med subtile forskelle mellem de to varianter. Attack-varianten, som vist på Geneve Motor Show 2019, er udstyret med det dobbelte for- og bageste ‘Triplex’-dæmpersystem og tilføjede aerodynamiske funktioner til banebrug. På grund af denne dobbelte affjedringsopsætning er det ikke muligt at opbevare Targa-taget foran på bilen, selvom dette er muligt i Absolut, da det ikke vil have et ‘Triplex’-dæmpersystem foran eller en luftdæmning foran. I juli 2021 afslørede Koenigsegg den første præ-serieproduktion Jesko og hævdede, at de første Jesko kundebiler var planlagt til levering i foråret 2022.