Efter lige dele knofedt og forhandlingsteknik, har vi endelig fรฅet disse modelmotorer tilgรฆngelige i Danmark og har sรฅledes indledt et samarbejde med Teching. Virkomheden designer bl.a. flotte รฆstetiske model-motorer og udvikler lรธbende nye motor-byggesรฆt. Formรฅlet med modellerne er give en god indsigt i hvorledes en motor fungerer, samtidigt med at man fรฅr en super flot model efterfรธlgende til udstilling i stuen, vรฆrkstedet eller hvor du fรฅr lov til at stille modellen derhjemme. Modellen er meget realistisk, da delene er lavet af massivt metal. Der er noget specielt tilfredsstillende ved at samle en motor del for del og se det endelig resultat til sidst. Derudover er motoren drevet af et batteri, der giver en flot visualisering af en motor i drift. Det er altid fascinerende at se en motor i bevรฆgelse, sรฅ for vores eget vedkommende kan vi ikke lade vรฆre med at tรฆnde motoren i ny og nรฆ, som vi har stรฅende pรฅ vores kontor.
Historien bag:
Fรธdslen af den 4-cylinderede in-line motor gรฅr helt tilbage til 1894. Maybach og Paul Daimler fรฆrdiggjorde udviklingen og designet af den 4-cylinderet in-line motor, med en metalstรธbt motorblok, der benyttede en karburator patent teknologi som Maybach havde opnรฅet i i 1893. Motortypen blev dog fรธrst rigtig populรฆr og kraftfuld da ingeniรธren og motordesigneren Ernest Henry fik fingeren i den i 1912. Herefter blev motoropbygningen den mest dominerede indenfor motorsporten. Ernest, fรธdt i Schweiz, blev blandt andet kaldt for den mest brilliante motordesigner verden endnu har set, grundet han var forud for sin tid rent teknologisk. Ernest Henry revolutionerede konceptet indenfor motordesign, ved at vรฆre den fรธrste der kombinerede to overliggende knastaksler og fire ventiler pr. cylinder. Med en motorstรธrrelse pรฅ 2,5 liter op til 7,6 liter vandt Ernest Henrys in-line motor et utal af motorlรธb og slog den populรฆre fart verdensrekord i 1913 (170,94 km/t.)