Lanceres i september 2024 og kan købes umiddelbart efter. Kan forudbestilles.

Pocher Porsche 971K Gulf 1:8

6.995,00 DKK

Ikke på lager

Leveringstid: 5-7 dage

Betal med Viabill

Op til 10 rater uden gebyrer eller renter

Pocher der leverer nogle af de vildeste byggesæt på verdensplan, lancerer en ny perle af et byggesæt, nemlig Porsche 971K Guld edition i 1:8. Porsche 917K er en af de mest ikoniske biler inden for motorsporten, særligt i Le Mans-løbet, hvor bilen opnåede legendarisk status. Du kan læse mere om bilens historie i vores beskrivelse. Motoren var på 4.5-4.9L med 12-cylindre og præsterede cirka 600 hestekræfter og nåede hastigheder på Le Mans på 362 km/t og var 2,3 sek fra 0-100 km/t. Utroligt lækkert byggesæt.

Beskrivelse

Den engelske modelproducent Pocher, har endnu engang kastet sig over en klassiker og lavet endnu et mesterværk med mange flotte detaljer: Porsche 917 Gulf Edition 1:8 Scale Model Kit er en legendariske racerbil der regerede på 1970’ernes racerbaner.

Med 312 dele som er meget detaljerede og præ-dekorerede fanges omhyggeligt hver eneste detalje af originalen og appellerer til både samlere og motorsportsentusiaster. 917’erens triumf ved Le Mans i 1971 styrkede dens banelegendestatus, styret af ikoner som Derek Bell og fremviste uovertruffen præstationer.

Modellen er konstrueret med præcisionskomponenter og førsteklasses materialer, herunder metal, gummi og tekstiler og afspejler hver Pocher-model mærkets stræben efter at excellere. Fra det chassiset til det fint udformede interiør legemliggør modellen autenticitet og omhyggelig opmærksomhed på detaljer, der ærer den tidløse arv fra Porsche 917.

Konceptet var uhyrligt: Byg (med store omkostninger) ikke én, men 25 Le Mans-udfordrere, og kvalificere dig derved til “sportsbil”-status og omgå en prototypegrænse på 3,0 liter. Med et slag gjorde den resulterende 4,5-5,0 liters 917 (den største luftkølede racerbil nogensinde) sine prototyperivaler forældede. Virkelig en af de mest ikoniske racerbiler i motorsportens historie.

Mens det til at begynde med havde været et uhåndterligt udyr, tæmmet til 1970, havde det samme mål som sine rivaler. I to sæsoner trampede den sin modstand og vandt verdensmesterskabsløb efter mesterskabsløb, inklusive Le Mans i 1970 og 1971, efterfølgende kaldet dets hastighed som “for hurtig” på over 240 km/t førende regelskabere til at smide racerbiler med stor kapacitet ud fra udholdenhedsløb; hvorefter den vendte blikket mod Amerika, hvor bilen fortsatte med at knuse sine rivaler i turboladet form og cementerede sin arv som en af de største racerbiler nogensinde.

Denne farve er 1971 Gulf liveried 917k, kørt af motorsportslegende Derek Bell og schweiziske Jo Siffert på 1000 km Monza, hvor den blev nummer to, kun efter sin søster Porsche 917K.

Historien bag:
Historien bag Porsche 917K er en af de mest ikoniske inden for motorsport, særligt i Le Mans-løbet, hvor bilen opnåede legendarisk status.

Begyndelsen:
Porsche 917 blev udviklet i slutningen af 1960’erne som et resultat af ændringer i FIA’s regler for World Sportscar Championship. FIA introducerede en ny klasse for prototyper med motorer på op til 5 liter, hvilket gav producenter som Porsche en chance for at konkurrere med større motorer. Porsche, der allerede var kendt for deres succes med mindre biler som 907 og 908, besluttede at udvikle en ny racerbil, der kunne konkurrere i den nye klasse.

Porsche 917:
Design og udvikling: Porsche 917 blev designet af ingeniørerne Hans Mezger og Ferdinand Piëch. Den oprindelige version af bilen havde en 4,5 liters 12-cylindret boksermotor, der kunne producere over 600 hestekræfter. Den første version af bilen blev afsløret i 1969, men den viste sig hurtigt at være ustabil ved høje hastigheder på grund af aerodynamiske problemer.

917K (“Kurzheck”):
Udviklingen af 917K: For at løse de aerodynamiske problemer, der plagede den oprindelige 917, udviklede Porsche en ny version kaldet 917K, hvor “K” står for “Kurzheck”, som betyder “kort hale” på tysk. Denne version havde en mere stabil kortere hale og forbedret aerodynamik, hvilket gjorde bilen meget mere håndterbar ved høje hastigheder.

Succesen i Le Mans: Porsche 917K opnåede sin største berømmelse ved 24-timers løbet i Le Mans. Efter nogle indledende vanskeligheder vandt 917K Le Mans i 1970 og igen i 1971, hvor den dominerede løbet. Disse sejre markerede Porsches første samlede sejre i Le Mans og cementerede 917K’s status som en legendarisk racerbil.

Præstationer:

• Le Mans 24-timers Løb:
• Vinder i 1970 og 1971, de første samlede sejre for Porsche i dette legendariske løb. Ved Le Mans-løbet i 1971 satte Porsche 917K en banerekord hvor bilen vandt løbet med en margin på næsten 30 runder over den næstbedste bil og satte en distance-rekord ved at køre 5.335,31 km på 24 timer, hvilket var en rekord, der stod i mange år.
• Andre løb: 917K var også succesrig i andre endurance-løb som Daytona 24-timers og 1000 km Nürburgring.

Mulsanne Straight: Nogle versioner af 917, især de med turbo i Can-Am-serien (917/30), kunne nå endnu højere topfart, over 380 km/t.

Porsche 917K kombinerede letvægtskonstruktion, avanceret aerodynamik og en kraftfuld motor, hvilket gjorde den til en næsten uovervindelig konkurrent i sin æra. Dens succeser i Le Mans og andre endurance-løb cementerede dens status som en af de største racerbiler nogensinde.

Legacy:
Porsche 917K er i dag en af de mest beundrede racerbiler nogensinde. Den repræsenterer et højdepunkt i Porsches motorsportshistorie og er et symbol på virksomhedens ingeniørmæssige ekspertise. Bilen blev også berømt gennem Steve McQueens film “Le Mans” fra 1971, hvor 917K spillede en central rolle.

Porsche 917K er ikke kun en bil, men et ikon for motorsport, der satte standarden for fremtidige racerbiler og sikrede Porsches plads som en af de mest succesrige mærker i motorsportshistorien.

Porsche 917K er kendt for sine imponerende specifikationer og præstationer, som gjorde den til en af de mest dominerende racerbiler i sin tid. Her er en oversigt over de vigtigste tekniske data og præstationer for Porsche 917K:

Motor og Ydelse:
Motor: 4.5-4.9 liter luftkølet, flad 12-cylindret (boksermotor)
Effekt: Oprindeligt cirka 580-600 hestekræfter (hk) ved 8.300 omdrejninger pr. minut (rpm) for den 4.5-liters version. Senere versioner: Op til 630 hk for den 4.9-liters version.
Moment: Cirka 540 Nm ved 6.600 rpm.
Vægt: Omkring 800-850 kg (afhængigt af specifik konfiguration og løbsopstilling).
Transmission: 5-trins manuel gearkasse.

Ydeevne:
Tophastighed: 917K kunne nå hastigheder på op til 362 km/t på langsiderne på Le Mans-banen (Mulsanne Straight).
0-100 km/t: Omkring 2,3 sekunder (estimater baseret på vægt og effektforhold).

Chassis og Aerodynamik:
Chassis: Aluminium space frame med en fiberkarosseri for at holde vægten nede.
Aerodynamik: Kort hale (Kurzheck) designet for bedre stabilitet ved høje hastigheder, især sammenlignet med den oprindelige langhale-version af 917.

Bremser:
Ventilerede skivebremser for og bag, hvilket var nødvendigt for at kontrollere de høje hastigheder, bilen kunne opnå.

Leverandøren:
Pocher er en leverandør fra England der gør sig umage med at udvikle detaljerede flotte byggesæt af høj kvalitet. Produkterne bliver solgt som limited editions og dermed i et begrænset oplag. Modellerne er samlesæt af ekstraordinær kvalitet og altid med en unik historik i form af at være ikoner og unikke på den ene eller anden måde.

Specifikationer

Fra år: 18
Skala: 1:8
Antal dele: 312 stk.
Sværhedsgrad: Middel (30+ byggetimer)
Materiale: Metal, gummi og premium plast
Bruttovægt: 6 kg.
Model størrelse: 522 mm x 267 mm x 135 mm

Vær først opdateret med det mest spændende gear, lir og oplevelser