Turbo Fan Motor 1:10

5.995,00 DKK

På lager

Leveringstid: 3-5 dage

Betal med Viabill

Op til 10 rater uden gebyrer eller renter

Så er den her, den helt nye vilde model fra Teching. Turbo fan motoren, i daglig tale kaldt jetmotor, bruges blandt andet i vores F35 og F16 fly som benyttes af det danske luftvåben. Motoren er skala 1:10 og har et lydmodul så du får den fulde fornemmelse af en rigtig flymotor. En super model til at forstå principperne bag en Turbo fan motor og fantastisk gave til manden der har alt.

Beskrivelse

Efter lige dele knofedt og forhandlingsteknik, har vi endelig fået disse mekaniske modelmotorer tilgængelige i Danmark og har således indledt et samarbejde med Teching. Virkomheden designer bl.a. flotte æstetisk model-motorer og udvikler løbende nye motor-byggesæt. Formålet med modellerne er give en god indsigt i hvorledes en motor fungerer, samtidigt med at man får en super flot model efterfølgende til udstilling i stuen, værkstedet eller hvor du får lov til at stille modellen derhjemme.

Modellen er meget realistisk, da delene er lavet af massivt metal og har de generelle funktioner som en normal motor også har. Der er noget specielt tilfredsstillende ved at samle en motordel for del og se det endelig resultat til sidst. Derudover er motoren drevet af et batteri, der giver en flot visualisering af en motor i drift. Det er altid fascinerende at se en motor i bevægelse, så for vores eget vedkommende kan vi ikke lade være med at tænde motorerne i ny og næ, som vi har stående på vores kontor.

Historien bag:
Teching har haft stor succes verden over med deres motorbyggesæt V4 og V8 benzinmotorer. På baggrund af stor efterspørgsel, har Teching nu udviklet dette byggesæt af en turbo jetmotor efter mange måneders udvikling og lancerer den i slutningen af 2023. Jetmotor byggesættet er det mest avancerede til dato med over 1.000 dele.

Denne jetmotor model er en mekanisk model af jetmotoren man kender fra kampfly og de fleste rutefly i dag. Det danske luftvåbens fly som F16 og de nye F35 fly, har denne type motor. Den skarpe læser vil se at modellen hedder en Turbo fan engine og ikke turbojet motor. Forskellen er at en turbojet suger luft ind og komprimerer den, for derefter at forbrænde luften med brændstof.

En turbofan motor har en stor blæser der suger store mængder luft ind, men kun en del af luften bruges i forbrændingsprocessen, resten skydes ud som udstødning og yderligere fremdrift. Forudsat at turbofanens kerne og turbojet er af samme størrelse, skubber turbofanen mere luft på grund af bypass-luften. Mere tryk for den samme mængde kraft betyder, at turbofanen ikke behøver at forbrænde så meget brændstof som turbojet for at skabe den samme mængde thrust. Derfor er Turbo fan motoren mere avanceret og mere kraftfuld end en turbo jetmotor.

Historien bag jetmotoren er at det er en relativ gammel opfindelse. Teknologien blev demonstreret af Heron af Alexandria helt tilbage i det 1. århundrede. Dog er den mere avancerede motor som vi kender i dag, ikke mere end 100 år gammel. Udviklingen af denne opfindelse er til gengæld gået meget hurtigt pga. 2. verdenskrig. Det første jetfly formodes at være konstrueret af rumæneren Henri Marie Coandă i 1910. Flyet fløj første gang d. 16. december 1910. Motoren var af thermojettypen.

Den officielle opfinder af turbojetmotoren var Royal Air Force (RAF) testpiloten Frank Whittle. Han fremlagde ideen for RAF allerede tilbage i 1929, og i 1932 fik han bevilget patent på ideen og i 1937 havde han bygget sin første færdige motor. Whittle foretrak at bruge skovlhjul (impeller) som kompressor (radial kompressor), da det ikke kan “stalle”.

Det praktiske:
Vær opmærksom på når du samler motoren, at det er på et underlag der kan tåle lidt olie dråber, da man ikke kan undgå at dryppe lidt olie når man samler og smører modellen.

Alt du skal bruge til at samle modellen medfølger, men Teching anbefaler og anviser at man skal bruge noget klar olie til at smøre de bevægelige dele ved samlingen. Vær opmærksom på at olie ikke medfølger. Du kan med fordel bruge en klar olie som anvendes til en almindelig cykelkæde og der skal kun bruges nogle få dråber.

Vær desuden opmærksom på at samleanvisningen angiver at du skal samle spjældet omkring batteriet, men grundet batteriet skal beskyttes undervejs i transporten, kan det være samlet fra fabrikkens side.

Funktioner:
– Turbo fan motoren kan tændes og slukkes via et elektrisk joystick, så motoren kommer i konstant bevægelse
– Modelmotoren kommer med et lydmodul, så man kan hører den smukke jetmotorlyd når der skrues op og ned for motoren

Specifikationer

Fra år: 14+
Antal dele: 1000+ stk.
Forventet byggetid: 10+ timer
Sværhedsgrad: Høj
Materiale: Aluminium og rustfrit stål (anodiseret)
Bruttovægt: 5,0 kg.
Model størrelse: 380 x 235 mm (blæseren er 165mm) (1:10)
Forpakningsstørrelse: 495 x 345 x 250 mm
Batteri: Lithium Battery Capacity: 800mAh, 2,96 Wh (medfølger) – Opladning: DC 5V, 2 timer til fuld opladning – Mere end 1 times operationel tid ved fuld opladning.
Lyd: Modellen har et lydmodul så du kan høre jetmotoren køre.
Sættet består af: 1.000+ dele (inklusiv batteri), tilhørende værktøj, samleinstruktion på engelsk

Vær først opdateret med det mest spændende gear, lir og oplevelser